lørdag den 19. februar 2011

Ølandsboller



Nu har jeg været en måneds tid i madblogger-universet, og jeg har set flere tale for den type af mel, der hedder Ølandshvede - bl.a. MissMuffin og Piskeriset. Da det så viste sig, at det er en af mine veninders far, som står på Bornholm og maler det her Ølandshvede mel - ja, så blive jeg altså også nødt til at prøve det af.

Jeg har lavet nogle boller, hvor jeg har brugt MissMuffins opskrift på burgerboller som inspiration. Bollerne er blevet super gode, så jeg vil gerne takke MissMuffin for en rigtig god opskrift :)


Ingredienser:
(6 alm. boller)

  • 25 g gær
  • 2 dl lunkent vand
  • 1/2 spsk salt
  • 1 spsk rørsukker
  • 13 g smeltet smør
  • 50 g ølandshvede mel
  • 200 g hvedemel


Fremgangsmåde:
Gæren røres ud i det lunkne vand.

Kom salt, sukker, smeltet smør og Ølandshvede i, og røre meget godt rundt.

Resten af melet kommes i lidt ad gangen under god omrøring, og ælt til sidst. Dejen skal være elastisk og luftig.

Stil dejen til hævning i ca. 2 timer - den kan sagtens hævne både mere og mindre.

Tænd for ovnen på 240 graden, og stil et ildfast fad ind i midten af ovnen.

Del dejen i 6 lige store stykker, ælt dem igennem, og form dem til boller. Stil bollerne til efterhævning i ca. 45 minutter.

Tag det varme ildfaste fad ud ad ovnen, og kom forsigtigt bollerne ned i fadet. Kom fadet med bollerne tilbage ind i ovnen, og bag bollerne i 12 - 15 minutter.

Lad bollerne afkøle lidt, inden de spises.

Tips:
Grunden til, at jeg laver bollerne i et ildfast fad er, at min ovn ikke er en varmluft ovn. Og ved at bruge et  ildfast fad ved bagningen, så får bollerne altså lige en lidt mere lækker krum (skorpe). Har du en varmluftovn, så kan de bare bages på en alm. bageplade.

Men denne måde med ildfast fad kan sagtens anbefales.

Igen tak til MissMuffin for en rigtig fin opskrift :)

6 kommentarer:

  1. Ja, ølandshvede er altså en virkelig lækker melsort :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe..

    Ja, jeg er da også blevet virkelig positivt overrasket. Jeg glæder mig meget til at eksperimentere videre med Ølandshvede :)

    Mvh Anita

    SvarSlet
  3. Hvor er det sejt, du kender nogen, der har forbindelse til ølandshvedemelet - det er så lækkert at arbejde med! Uha - sådan en bolle der kunne jeg godt spise lige nu...

    SvarSlet
  4. Ja, det er super sejt. For et par måneder siden, vidste jeg ikke, at der var noget, der hed Ølandshvede. Men så lige pludselig falder tilfældighederne sammen på den måde :)

    SvarSlet
  5. Uuuhmmmn, hvor ser de bare monstergode ud! - dér fik jeg lige lyst til at bage boller - det tror jeg faktisk jeg gør!
    Kh. Eva

    SvarSlet
  6. Hej Eva :)

    Mange tak :)

    God idé.. Jeg er også selv i gang igen, har en omgang grovkerne boller til hævning..

    Mvh Anita

    SvarSlet

Det vil glæde mig at høre, hvad du har på hjertet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...