torsdag den 10. marts 2011

Bønnefrikadeller m. Black Eye Bønner



Mit første rigtige eksperiment med Black Eye Bønnerne var at lave en omgang bønnefrikadeller. Når nu jeg ikke køber og spiser kød, så er jeg altid på jagt efter nye retter, hvor man glemmer, at man ikke får kød. Så når jeg eksempelvis har min kæreste på besøg til spisning, så tænker jeg meget over, at aftenens tallerken skal have samme opbygning, som hvis det var en aftensmad med kød. Så han ikke rigtigt tænker over, at han ikke i virkeligheden får noget kød.

Aftenens middag stod derfor på:


Denne middag er faktisk 100% vegansk, og ville kunne serveres til enhver kødspiser.

Bønnefrikadeller m. Black Eye Bønner
Disse frikadeller er nogle smagfulde små størrelser. Jeg har fundet inspiration hos Veganske Tanker, men har også selv fundet på. Jeg tror sagtens, at de vil kunne laves med andre slags bønner. Men de var i hvert fald super gode med Black Eye bønner.

Ingredienser:
(6 stk.)
  • 200 g kogte Black Eye Bønner (Kogning af bønnerne klik her)
  • 1 stort løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1/2 rød chili
  • 1 håndfuld frisk persille
  • 1/4 smuldret grønsagsbouillon terning
  • 3 spsk havregryn
  • 1 tsk paprika
  • 1 tsk gurkemeje 
  • 1 tsk spidskommen
  • Olivenolie
  • Salt og peber
  • 6-7 store kartofler


Fremgangsmåde:
Alle ingredienser kommes i en foodprocesser, og det hakkes helt fint. Jeg havde først undladt havregryn, men jeg syntes, at der manglede noget til at 'klistre' farsen sammen. Og havregryn virkede heldigvis fint.

Farsen formes til 6 frikardeller, som steges på en pande i olie ved lav varme. De skal have ca. 3-4 minutter på hver side.

Kartoflerne er skrællet og skåret til pomfritter. Herefter er de kogt i ca. 5 minutter, hvorefter de er hældt i et ovnfast fad, vendt i salt, peber og olivenolie. Endelig er bagt i en forvarmet ovn i ca. 50 minutter ved 225 grader. Hvor jeg har vendt rundt i dem en gang i mellem.

Tips.
De kan sagtens spises på en rugbrød dagen efter.

Jeg spurgte min kæreste, hvad han syntes om bønnefrikadellerne, og han var meget vild med dem, fordi de smager af så meget, at man glemmer, at der ikke er kød i, som han sagde.

Nedenfor har jeg indsat nogle billeder af processen.

Alle ingredienserne ned i en foodprocesser..

Den færdige fars, inden den formes til bønnefrikadeller..

Bønnefrikadellerne steger på panden..

4 kommentarer:

  1. Hej Anita, hvor lyder det lækkert, det må jeg prøve at lave! Vi spiser mindre og mindre kød, men jeg synes, det kan svære svært at finde inspiration, så det ikke er det samme og det samme, man spiser som sin varme mad.

    SvarSlet
  2. Hej Madame :)

    Det vil glæde mig, hvis du vil prøve opskriften.

    Det er jo også en myte, at vi har brug for kød hver dag. Og ja, kød kan sagtens blive kedeligt, hvis det ofte er det sammen, man får.

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  3. Yum!! De frikadeller skal helt sikkert prøves på et tidspunkt.

    SvarSlet
  4. Hej Hanne :)

    Mange tak :) Du kan også bare tro, at det smagte virkelig godt :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet

Det vil glæde mig at høre, hvad du har på hjertet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...