fredag den 4. marts 2011

Chokolade cupcakes m. chokolademousse og fløde


I mandags havde jeg besøg af to veninder, og til lejligheden havde jeg bagt to slags cupcakes. Den ene slags var Citron/vanilje-cupcakes m. creamcheese-frosting, hvor opskriften kan ses ved at klikke her. Den anden slags er disse chokolade cupcakes med en top af chokolademousse og pisket fløde, hvor jeg vil skrive opskriften i dette indlæg.

Opskriften på både cupkagerne og chokolademoussen har jeg fra Camilla (Himmelske Kager). Jeg har dog kun lavet halv portion af dejen, også har jeg lavet dem i naturlig størrelse, og ikke som mini-cupcakes. Camilla (Himmelske Kager) har også lavet sin opskrift med orangechokolade, hvor jeg har brugt almindelig mørk chokolade.



Chokolade cupcakes
(8 stk)
  • 100 g rørsukker
  • 1 æg
  • 3/4 dl creme fraiche 38 %
  • 50 g smør (stuetemperatur)
  • 25 g kakao
  • 75 g hvedemel
  • 50 g mørk chokolade (70%)


Fremgangsmåde:
Pisk æg og sukker lyst og skummende

Bland smør og creme fraiche i dejen, og rør til smørret er helt rørt ud.

Bland mel, bagepulver og kakao sammen, og sigt det ned i æggemassen. Rør dejen til den er helt ensartet.

Smelt chokoladen i et vandbad, og rør den forsigtigt i dejen.

Fordel dejen i cupcakesforme. Hvis de skal dekoreres, så fyld dem maks. 3/4 op, så kagerne ikke bliver for høje.

Bag kagerne i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 15 minutter. Du kan tjekke, om kagerne er færdige ved at stikke en madpind ned i en af dem, hvis dejen slipper - og ikke klistrer fast på madpinden - så er kagerne færdige.

Lad kagerne køle helt af, før de dekoreres.

Pynt - Chokolademousse og pisket fløde:
(7-8 stk)

  • 75 g mørk chokolade (70%)
  • 1 1/4 dl piskefløde
  • 1 1/2 dl piskefløde


Fremgangsmåde:
Smelt chokoladen i et vandbad.

Piske de 1 1/4 dl piskefløde i en skål, og pisk til det er fast.

Vend chokoladen ned i fløden over to gange. Første gang vendes halvdelen af chokoladen i, og der røres kraftigt. Anden gang vendes resten af chokoladen i, og der vendes forsigtigt.

Kom chokolademoussen i en sprøjtepose/frysepose, og læg den i køleskabet et par timer.

Den 1 1/2 dl piskefløde kommes i en anden skål, og piskes fast.

Kom den piskede fløde i en sprøjtepose/frysepose, og læg den i køleskabet et par timer.



Tips:
Jeg har ikke nogen sprøjtepose endnu, så jeg har bare brugt almindelige fryseposer til dekoreringen.

Tag chokolademousen ud af køleskabet lidt før, at den skal på cupkagerne. Ellers kan den være lidt hård at trykke ud af sprøjteposen/fryseposen - og det kan gøre det svært at pynte kagerne.

Jeg har yderligere pyntet mine cupcakes med en halv grøn vindrue på toppen.

Endelig havde jeg noget guld og sølv kagepynt, som jeg dryssede på de færdige cupcakes.

Her er de færdige cupcakes, uden de blev pyntet..



Og her er der så et par stykker, efter at de blev pyntet..



4 kommentarer:

  1. Hold da op, sikke nogle muffins :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Ej hvor ser de lækre ud :)
    Har bagt småkager i aften, men de er da ikke tilnærmelsesvis ligeså pæne som dem der ;)

    /Lise

    SvarSlet
  3. Hej Birthe :)

    Mange tak - de har også været populære :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  4. Hej Lise B.

    Velkommen til min blog, og tak for din kommentar.

    Jeg er da sikker på, at dine småkager både er pæne og smager skønt :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet

Det vil glæde mig at høre, hvad du har på hjertet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...