mandag den 7. marts 2011

Lyserøde fastelavnsboller




Ja, igår var det jo fastelavn. Jeg havde købt små chokolader, og anrettet dem sødt i en skål. Også var jeg klar til, hvis der skulle komme nogle søde udklædte børn, og banke på min dør. Men der kom ingen børn og sang for mig desværre. Så jeg måtte pakke chokoladerne væk igen :(

Jeg har aldrig prøvet at bage fastelavnsboller før, men da jeg så de fantastiske fastelavnsboller på Piskerisets skønne blog. Så var der ikke noge anden udvej. Jeg var simpelthen nødt til selv at prøve at lave dem! Også var det jo et plus, at min kæreste skulle komme på besøg, så kunne de lyserøde fastelavnsboller jo være en sød lille overraskelse til ham.

Opskriften har jeg som sagt fra Piskeriset.

Lyserøde fastelavnsboller
(10 stk.)
  • 100 g smør
  • 2 dl vand
  • 125 g hvedemel
  • 1 ks salt
  • 3 store æg
  • 1/4 tsk bagepulver

  • 1 1/2 dl piskefløde
  • 1 1/2 tsk vaniliesukker
  • 2 tsk frugtfarve/rødbedesaft
  • 10 tsk jordbær syltetøj

  • 100 g flormelis
  • 3 spsk kogt vand
  • 1 tsk frugtfarve/rødbedesaft

Fremgangsmåde:
Put vand og smør i en gryde, og varm det op. 

Når smørret er smeltet, tilsættes mel og bagepulver på én gang, og det røres grundigt igennem.

Tag gryden af varmen og lad den køle af lidt.

Pisk æggende sammen, og rør dem derefter i dejen list ad gangen.

Hæld dejen i en sprøjtepose/frysepose, og lav ca. 10 flade kager på en bageplade, der er beklædt med bagepapir. Lad dem i den brede, som du ønsker fastelavnsbollerne, da de ikke bliver bredere under bagningen.

Bag dem ved 200 grader i ca. 20-25 minutter - HUSK, at ovnen IKKE må åbnes i de første 15 minutter, for så falder bollerne sammen.

Når bollerne er bagt, klip eller skær de nogle huller i kanten af bollerne. Dette gør, at de ikke falder sammen, da det varme luft inden i bollerne på denne måde kan komme ud.

Fyld og pynt:
Fastelavnsbollerne skal først pyntes og fyldes, når de er helt kolde.

Kom piskefløde, vaniliesukker og 2 tsk rød farve ned i en skål. Pisk fløden stiv, og kom det ned i en sprøjtepose/frysepose, og kom det i køleskabet, indtil fastelavnsbollerne er helt kolde.

Sigt flormelissen ned i en mindre skål, og kom 1 tsk rød farve derned. Kog vandet og kom det i lidt ad gangen, indtil glasuren har den rette konsistens.

Når fastelavnsbollerne er helt kolde skæres de over med en brødkniv. Først pyntes toppene med den lyserøde glasur. Bundene fyldes med en cirkel af den lyserøde vanilieflødeskum, og en tsk jordbærsyltetøj i midten.

Når glasuren er tørret kommes toppene på de fyldte bunde, og de lyserøde fastelavnsboller er færdige.

Tips:
Disse fastelavnsboller var utrolig populære. Selv om vi kun var to personer, så er de alle sammen væk nu. De smagte helt fantastisk, så tak til Piskeriset for en fantastisk opskrift.

Grunden til at der skal bruges kogt vand til glasuren er, at glasuren aldrig vil stivne helt, hvis der ikke bruges kogt vand.

Jeg stillede spørgsmål til Piskeriset angående det med, at der skal klippes/skæres små huller i bollerne, når de kommer ud af ovnen. Men da jeg selv tog dem ud af ovnen gav det pludseligt mening, da jeg ikke var hurtig nok til at lave hullerne, var der nemlig 2 af mine boller, der nåede at falde lidt sammen. Så jeg kan kun sige - SKYND DIG at få lavet de huller, når bollerne tages ud af ovnen!






18 kommentarer:

  1. Ej hvor ser de altså bare for lækre ud! :)
    Mums, lækre og syndige ;)
    /Lise

    SvarSlet
  2. Hej Lise B :)

    Mange tak - du kan også tro, at de var gode :)

    Ville gerne sende dig én, men de er desværre væk nu *røde kinder*

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  3. Ser lækre ud min skat :)

    SvarSlet
  4. Mmmhmm, uy uy uy! Hvor ser de FANTASTISKE ud! :-) SÅ fine og girly ;-)
    Glædelig fastelavn herfra!
    Kh. Eva

    SvarSlet
  5. Hej Regitze :)

    Mange tusinde tak :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  6. Hej Eva :)

    Tak - og glædelig fastelavn til dig også :)

    Ja, de er meget lyserøde. Det var som om, at da jeg havde fundet farven frem, så kunne jeg ikke rigtigt stoppe igen. Men min kæreste kunne heldigvis godt lide dem alligevel :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  7. Super super flotte! Godt gået :-)

    SvarSlet
  8. Mmmmh:) Hvor ser de lækre og fantastiske ud.

    Jeg forsøgte for noget tid siden at bage vandbakkelse. Det gik bare slet ikke.

    Jeg må prøve med denne opskrift og benytte mig af tippet med at få lavet et hul i bollen med det samme... Så skal det bare gå:)

    /Tante Grøn

    SvarSlet
  9. Hvor er de fine :-)

    Du er den nye vinder i min fødselsdagskonkurrence, tillykke! Karin, som vandt i første omgang har sukkersyge og synes derfor at bogen skulle gå videre til en som kan have glæde af den. Den nye vinder blev altså dig. Send mig din adresse på newyorkerbyheart@gmail.com, så sender jeg bogen til dig :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  10. Hej Piskeris :)

    Tusinde tak!

    Jeg er altså ikke helt med på, hvad du mener med "prinsessen", som du skriver om?

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  11. Hej Tante Grøn :)

    Jeg var faktisk også ret nervøs, for det var også første gang, jeg kastede mig ud i at bage vandbakkelse. For man har jo hørt alt muligt om det.

    Men det hele gik lige så fint, så egentlig er det Piskeriset, jeg må takke, fordi hendes opskrift er så god :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  12. Hej Birthe :)

    Tusinde tak :)

    Jeg har sendt dig en mail med min adresse. Hvor er jeg glad for, at du har valgt/trukket mig som vinder - det har lige reddet min uge :D

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  13. Ja, der var jo moste prinsesse-splat i den oprindelige udgave ;-)

    SvarSlet
  14. Hej Piskeris :)

    Nårh.. Men nej, sådan noget har jeg desværre ikke :(

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  15. Det går nok - de er alligevel vildt besværlige at fange, de prinsesser :-)

    SvarSlet
  16. Hej Piskeris :)

    Ja, det siger du jo godt nok :)

    Min prinsesse er ikke svær at fange, jeg skal bare kigger over på hende, så logrer hun med halen og kommer springende :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  17. Nej hvor er de lækre.. Har ikke selv fået bagt fastelavnsboller i år.. Mums..
    :-)
    God dag..

    SvarSlet
  18. Hej Det-lille-koekken :)

    Dejligt at du har lyst at følge lidt med :)

    Tak skal du have. Det er jo ikke for sent, men jeg må advare dig, de er stærkt vanedannende ;)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet

Det vil glæde mig at høre, hvad du har på hjertet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...