mandag den 4. april 2011

Vegetarburger m. bønnebøf


Findes der bedre søndagsmad end en stor burger med fritter? Nej især ikke, hvis det er en hjemmelavet omgang. Det behøver ikke at være nogen straf ikke at spise kød, og med denne omgang, ja så var selv min kød-spisende kæreste en meget meget glad mand :)

Til retten havde jeg også lavet en omgang hjemmelavet guacamole med Black Eye Bønner, som jeg både brugte i burgerne, og som dip til fritterne. Desuden har jeg også brugt noget sandwich spread både i burgerne, og som dip til fritterne.

Nemme burgerboller
Disse burgerboller smager utrolig godt, også er de nemme at lave. Jeg har kun lavet en halv portion, det blev til to meget store burgerboller. Opskriften har jeg fra Nikolaj Kirks kogebog "Mad til folket", som jeg har tilpasset lidt.

Ingredienser:
(2 meget store burgerboller)

  • 15 g gær
  • 1,75 dl lunkent vand
  • 1/2 spsk salt
  • 1/2 spsk sukker
  • 1 spsk olivenolie
  • 88 g. durummel
  • 200 g hvedemel
  • 2 spsk sesamfrø
  • Lidt mælk


Fremgangsmåde:
Opløs gæren i vandet. Kom herefter salt sukker og olien i.

Durummelet tilsættes, og der røres grundigt rundt (mindst 2 minutter).

Hvedemelet tilsættes lidt efter lidt, mens der æltes (mindst 10 minutter). Jeg brugte ikke alt hvedemelet, dejen skal være glat og elastisk.

Stil dejen et lunt sted, og lad den hæve i ca. 30 minutter.

Form to store boller ud af dejen, og lad dem hæve på et stykke bagepapir i ca. 2 timer. Tænd ovnen på 225 grader, og lad den varme op med en bageplade inden i.

Pensl bollerne med mælk, og drys sesamfrø udover.

Træk bollerne på bagepapiret over på den varme bageplade, og bag dem i den forvarmede ovn i ca. 15 minutter.


Bønnebøffer, hjemmelavede fritter og fyld
Opskriften på bønnebøffer er egentlig den sammen, som jeg plejer at bruge til bønnefrikadeller. Men jeg kommer ekstra havregryn i for at det klistrer bedre sammen. Jeg former dejen til to store og flade bøffer, men vær opmærksom på, at de er ret svære at vende på panden.

Ingredienser:
(2 stk. meget store bøffer)
  • 200 g kogte Black Eye Bønner (Kogning af bønnerne klik her)
  • 1 stort løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1/2 rød chili
  • 1 håndfuld frisk persille
  • 1/4 smuldret grønsagsbouillon terning
  • 5 spsk havregryn
  • 1 tsk paprika
  • 1 tsk gurkemeje 
  • 1 tsk spidskommen
  • Olivenolie
  • Salt og peber
  • 4 store kartofler
  • 4 store gulerødder
  • 1 stor håndfuld ruccola
  • 2 blommetomater
  • 10 cm agurk
  • 1/2 rød peberfrugt


Fremgangsmåde:
Bønner, løg, hvidløg, chili, persille, havregryn og krydderier kommes i en foodprocesser, og det hakkes helt fint. Smag til med salt og peber.

Farsen formes til 2 store og flade bønnebøffer, som steges på en pande i olie ved lav varme. De skal have ca. 3-4 minutter på hver side. Vær opmærksom på at farsen er anderledes end alm. fars, så de re ret svære at vende.

Kartoflerne og gulerødderne skrælles og skæres til pomfritter. De er hældes i et ovnfast fad, vendes i salt, peber og olivenolie (evt. lidt herbs de provence). 


Fritterne bages i en forvarmet ovn i ca. 50 minutter ved 225 grader. Der skal vendes rundt i den engang i mellem.


Burgerbollerne fyldes:
Når burgerbollerne tages ud af ovnen, skæres de over i halve. Den øverste halvdel smøres med hjemmelavet guacamole, og den nederste halvdel smøres med sandwich spread.


Bønnebøfferne kommes på de smurte nederste halvdel. Ruccolaen fordeles over de to bøffer.


Agurk, tomater og peberfrugt skylles og skæres i skiver. Herefter fordeles grønsagerne ud over de to burgere.


Tilsidst lukkes burgerne med den guacamole-smurte øverste halvdel. Kom nogle fritter på tallerkenen, som dip til fritterne kommes en klat hjemmelavet guacamole og en klat sandwich spread.


Og det er klar til servering med det samme.


Tips:
Opskriften kan selvfølgelig også bruges med en helt almindelige oksekødsbøf.

8 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig dejligt, Anita! Og jeg glæder mig til at prøve at lave dine bønnebøffer.
    Ha' en go' aften!

    SvarSlet
  2. Sikke en fin blog du har - og dejligt med madinspiration..
    Har lige tilmeldt mig som fast læser :o) - Måske du vil kigge forbi os?

    - Annesofie
    www.lifeloveandlooks.blogspot.com

    SvarSlet
  3. Mh ser super lækkert ud Anita, monstro om ikke de kan lave med nogle andre bønner, så tror jeg nemlig jeg er på ;)

    /Lise

    SvarSlet
  4. Hej Madame :)

    Mange tak.

    Det er altså nemmere at lave dem til lidt mindre bøffer. Men de smager godt uanset :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  5. Hej Annesofie :)

    Hvor er det dejligt, at du giver dig til kende. Og tusinde tak for de søde ord, og din tilmelding som fast læser.

    Jeg skal nok lige kigge forbi din blog også :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  6. Hej Lise B :)

    Jo, du kan sagtens lave dem med andre bønner. Jeg vil foreslå enten røde eller hvide bønner. Farven på bøfferne vil nok ændre sig lidt alt efter hvilken type bønner du vælger.

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  7. sikke en lækker burger! Jeg elsker vegetarmad selvom jeg er en glad kødspiser... tak for inspiration og opskrift!

    SvarSlet
  8. Hej Marian :)

    Tak fordi du havde lyst til at kigge forbi :) Og tak for din ros.

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet

Det vil glæde mig at høre, hvad du har på hjertet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...