søndag den 12. juni 2011

Hjemmelavet koldskål m. jordbær og kammerjunker


Sommeren er over os, og for mig er dansk sommer lig med friske jordbær og koldskål. Igår kastede jeg mig for første gang ud i at lave hjemmelavet koldskål. Det gik faktisk meget godt, men næste gang vil jeg prøve at lave den mere sød i smagen.

Ingredienser:
(6 portioner)


  • 6 past. æggeblommer
  • 1 vaniljestang (kornene)
  • 8 spsk rørsukker
  • 1 l. ymer
  • 1 l. kærnemælk
  • 1 øko citron


Fremgangsmåde
Skrab kornene ud af vaniljestangen, og vend dem med 1 spsk rørsukker til alle kornene er adskildt fra hinanden.

Kom æggeblommerne i en stor skål (mindst 5 l.) sammen med vaniljen og resten af sukkeret. Find håndmikseren frem og pisk indtil blandingen bliver lys og luftig.

Skær 5 skiver af citronen. Gem de 5 skiver og pres saften fra de to ender ned i æggeblandingen og pisk videre.

Når æggeblandingen er lys, luftig og ensarten pisked først ymeren i og dernæst kærnemælken. Pisk koldskålen grundigt igennem, og kom herefter de 5 skiver citron i og stil koldskålen i køles øvet i mindst 5 timer.

Server med det tilbehør, som du aller bedst kan lide ;) jeg brugte 100 g jordbær og 8 knuste kammerjunker til hver person.

1 kommentar:

  1. God ide med jordbær. Koldskål er skønt nu om sommeren. Her er min opskrift på koldskål og hjemmelavede kammerjunker: http://www.madopskrifter.info/hjemmelavet-koldskal-og-kammerjunkere-pa-den-nemme-made/

    SvarSlet

Det vil glæde mig at høre, hvad du har på hjertet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...