mandag den 21. marts 2011

2 x vegetarpizza

Pizza 1
Jeg bliver nødt til at starte dette indlæg til min søde kæreste, der har hjulpet mig mig med at tage billeder til dette indlæg. Så tak for hjælpen :)

Nå igår var det søndag, og findes der nogen bedre afslutning på weekenden end en omgang hjemmelavet pizza - det synes jeg i hvert fald ikke. MissMuffin har tidligere opfordret mig til at prøve hendes opskrift på pizzabunde, så her var jo en oplagt mulighed. Jeg havde dog ikke noget fuldkornsdurummel, så jeg har lavet et par småændringer i opskriften.

Pizzaerne blev super gode, men der var alt for meget mad til os to. Jeg har næsten en hel pizza tilbage i køleskabet, som jeg jo så kan glæde mig til at spise. Min kæreste var også vild med dem, også selv om, der ingen kød var på dem. Og jeg må sige, at pizzabundene fra MissMuffin virkelig levede fuldt op til forventningerne.

Pizza 2

2 x hjemmelavet vegetarpizza
Pizza 1: Tomatsauce, kartoffelskiver, tomat, champignon, løg, moccarella og parmasan.
Pizza 2: Tomatsauce, kartoffelskiver, aubergine, løg, moccarella og parmasan.

Ingredienser:
(ca. 3 personer)

Pizza 1
Pizzadej:

  • 2 1/2 dl lunkent vand
  • 25 g gær
  • 2 tsk groft salt
  • 1 spsk olivenolie
  • 200 g italiensk durummel
  • 50 g Ølandshvedemel
  • 100 g hvedemel (høj protein)

Tomat sauce:

  • 2 ds. flåede tomater
  • 1/2 citron (saften)
  • 3-4 fed hvidløg
  • 7-8 blade frisk basilikum
  • Salt og peber

Pizza 2
Fyld pizza 1:

  • 2-3 kartofler
  • 6-7 cherrytomater
  • 4-5 friske champignoner
  • 1/2 løg
  • 1 kugle moccarella
  • 1 stor håndfuld friskrevet parmasan
  • Olivenolie og Herbs de Provence
  • Salt, peber og origano


Fyld pizza 2:

  • 2-3 kartofler
  • 1/2 aubergine
  • 1/4 løg
  • 1 kugle moccarella
  • 1 stor håndfuld friskrevet parmasan
  • Olivenolie og Herbs de Provence
  • Salt, peber og origano

Fremgangsmåde:
Det nemmeste er at starte med pizzadejen, da den skal hæve ca 15-20 minutter. Denne tid kan man bruge til at lave både tomatsaucen og gøre fyldet klar.

Pizzadejen:
Gæren opløses i vandet, salt og olivenolie kommes i.

Durummelet tilsættes og der røres grundigt. Kom Ølandshvedemelet i, og rør grundigt igen  (min. 1 minut). Kom resten af hvedemelet i lidt af gangen (jeg brugte ikke det hele). Dejen skal være glat og smidig.

Del dejen i 2 stykker, og rul dem til runde pizzabunde på ca. 30 cm i diameter. Læg de to bunde på hver sit stykke bagepapir, og stil dem til hævning i ca 15-20 minutter.

Tænd ovnen på 225 grader, og stil 2 bageplader ind i ovnen, så de også bliver varme.

Tomatsaucen:
Kom alle ingredienserne op i en foodprocesser/blender og kør det til en jævn sauce. Start med halvdelen af citronsaften, og smag til. Smag også til med salt og peber.

Kom saucen i en skål, og den er klar til at komme på pizzaerne.

Fyldet:
Skræl kartoflerne (til begge pizzaer), skær dem i skiver på 1/2 cm, og sæt dem over at koge i usaltet vand. Skyl auberginen, og skær den i skiver på ca. 1/2 cm. Når kartoffelvandet koger, kommes aubergineskiverne op til kartoflerne. Begge dele koger ca. 5 minutter.

Lav en krydderblanding i en stor skål af olivenolie, Herbs de Provence, salt og peber. Vend først de kogte aubergineskriver i olieblandingen, og læg dem på et stykke køkkenrulle. Vend kartoffelskiverne i olieblandingen, og læg dem på et stykke køkkenrulle. Så er de klar til at komme på pizzaerne.

Skræl løget, og skær det i tynde både. Skyld tomater og champignoner, og skær dem i tynde skiver. Riv parmasanen, og skær moccarellaen i små stykker.

Bagning:
Kom tomatsauce og fyldet på pizzabundene, når de er færdige med at hæve:

- Pizza 1: Tomatsauce, kartoffelskiver, tomat, champignon, løg, moccarella og parmasan.
- Pizza 2: Tomatsauce, kartoffelskiver, aubergine, løg, moccarella og parmasan.

Krydder dem med salt, peber og origano.

Tag en varm bageplade ud af ovnen, og træk forsigtigt pizzaen på bagepapiret over på den varme bageplade, og stil den hurtigt tilbage i ovnen.

Pizzaen bager i ca. 15-20 minutter (til osten er gylden). Varmluft ca. 12 minutter.

Jeg bagte dem én ad gangen, da jeg ikke har varmluft ovn. Så jeg ved ikke, om det går at bage begge på en gang.

Tips:
Skal du lave en salat til pizzaerne, så lav den, mens pizzaen er i ovnen.

Det tog ret lang tid at lave. Jeg lavede pizzaerne sammen med min kæreste, og vi hyggede os med det. Men det tog ca. 1 1/2 time, fra vi gik i gang til vi sad og spiste. Min kæreste var ved at tabe tålmodigheden, så det var lige i overkanten af tid i køkkenet for ham.

Vi lavede en let salat til pizzaerne. Eller det var faktisk min kæreste, der lavede salaten, men jeg lige vaskede op og ryddede lidt op. Det er faktisk også ham, der har anrettet og taget billedet af salaten.

Beklager det er lidt rystet :(

6 kommentarer:

  1. Øj, de lyder også skønne! Elsker hjemmelavet pizza - bare tanken gør mig glad :-D

    SvarSlet
  2. Hold nu op, så er i heller ikke hurtige i et køkken, haha:)
    Ej, det må vær al grøntsagssnitningen der tager tid, for herhjemme er disse pizzaer fastfood, som jeg kan lave på 30-40 minutter.
    De ser rigtig lækre ud!
    Jeg laver oftest en pizza med kød og så en pizza med grøntsager når jeg laver dem, for jeg elsker vegetarpizza- især med hjemmelavet pesto på:)

    SvarSlet
  3. Hej Anita, hvor ser det dog lækkert ud - dine opskrifter bliver straks printet ud og skal laves her. Jeg holder meget af en god hjemmelavet pizza, men det er flere år siden, jeg har fået en sidst.

    SvarSlet
  4. Hej Piskeris :)

    Ja, jeg elsker også hjemmelavet pizza. Og da jeg så de lækre nogen, du havde lavet sidst, der var jeg bare nødt til at lave pizza selv :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  5. Hej Miss Muffin :)

    Dejligt at du havde lyst til at lægge en kommentar. Det er jeg rigtig glad for :)

    Ja, vi var vist lidt langsomme. Men vi snakkede og søndagshyggede vist også lidt samtidig. Jeg havde nok også kunne gøre det hurtigere, hvis jeg bare lavede det selv :)

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  6. Hej Madame :)

    Hvor er jeg glad for at høre, at du har lyst til at prøve min opskrift. Mange tak for det :)

    Det er vist også på tide, hvis det er flere år siden *smiler*

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet

Det vil glæde mig at høre, hvad du har på hjertet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...